نوزادخردسالرشد نوزاد

دانتستی ها در مورد تغییر رنگ چشم کودکان

شنیده اید که می گویند رنگ آبی چشمان کودک قهوه ای می شود؟! در این مقاله متوجه خواهید شد که چرا و چه زمانی چشمان کودک تغییر رنگ می دهند،  و چطور ژنتیک روی رشد فیزیکی کودک تاثیر می گذارد.

علاوه بر سوالهایی مثل چه زمانی کودک نشستن را می آموزد، چهار دست و پا می رود و یا راه می افتد، خیلی از والدین در مورد رنگ چشمان کودکشان از دکتر می پرسند. سوالاتی مثل: آیا چشمان او روشن می ماند؟ ممکن است چشمانش رنگ چشمان پدرش آبی شوند؟ احتمال دارد به مادرش برود وچشمانش قهوه ای شوند؟ چرا کودک چشمانی تیره تر از خواهر برادرش دارد؟ و یا به طور کلی چرا رنگ چشمان کودک تغییر می کند؟ اینجا متوجه می شوید که چرا و چه زمانی رنگ چشم کودکتان ثابت می شود.

چرا رنگ چشم تغییر می کند؟

وقتی کودکان متولد می شوند، مخصوصا با پوست روشن ، چشمانی روشن خواهند داشت زیرا در چشمانشان ملانین کمی وجود دارد. ملانین یک نوع رنگدانه است که به چشم پوست و مو رنگ می دهد.”مقدار ملانین موجود در قرنیه (قسمت رنگی چشم)، نشان دهنده رنگ چشمان انسان در آینده خواهد بود”، به گفته Douglas Fredrick، پزشک متخصص چشم در مرکز سلامت کودکان در شهرکالیفرنیا. ژنتیک مقدار ملانین موجود در بدن افراد را مشخص می کند. DNA  ای که کودک از شما وپدرش دریافت می کند، تعیین می کند که رنگ چشم او آبی، قهوه ای، سبز و یا رنگ دیگری باشد. ممکن است با چشمان آبی متولد شود (گاهی چشم ها ملانین زیادی در شکم مادر تولید نمی کنند) ولی بعد از تولد، نور مقدار تولید ملانین را تحریک می کند،که همان تعیین کننده میزان تیرگی یا روشنی رنگ چشمانش است. مهم است که بدانید رنگ رنگدانه باعث تغییر رنگ چشم نمی گردد. هیچ رنگدانه آبی، خاکستری، سبز، و یا میشی در چشم وجود ندارد، به گفته Dr. Fredrick تنها رنگدانه ای که ما داریم قهوه ای است، و مقدار این رنگدانه است که تیرگی یا روشنی چشم را تعیین می کند.

گذشته از دلیل علمی، مثل یک معادله ساده می ماند: یک پدر با چشمان قهوه ای و یک مادر با چشمان قهوه ای به تناسب باید کودکی با چشمان قهوهای داشته باشند، درسته؟ نه لزوما اینطور نیست، ژن های زیادی در بدن وجود دارند که در رنگ چشم تاثیر دارند، به گفته Dr.Fredrick. حتی اگر والدین کودک هر دو چشم های قهوه ای داشته باشند،  امکان دارد که کودکشان چشم های آبی داشته باشد این در صورتی اتفاق می افتد که  والدین ژن چشمان آبی را جایی  در ترکیب ژنی داشته باشند. چطور والد با یک رنگ چشم می تواند ژن رنگ چشم دیگری داشته باشد؟ البته که از مادر یا پدر بزرگش، رنگ چشم کودک فقط به رنگ چشم مادر یا پدرش بستگی ندارد بلکه به رنگ چشم مادر یا پدر بزرگش نیز بستگی دارد، به گفته Dr.jean Morgan متخصص چشم کودکان در Orlando.پس اگر شما و فرزندتان هر دو چشمان قهوه ای و کودکتان چشمان آبی دارد دلیلش مادر یا پدر بزرگ اوست.

حتی اگر نمودار رنگ چشم کودک و محاسبات آن را دیده اید فکر نکنید که این پیش بینی ها ثابت است و تغییر نمی کند. هیچ کس حتی پزشک او نمی تواند رنگ چشمان کودک را در آینده پیش بینی کند، به گفته Dr.Fredrick.  و تغذیه او، حرکات او، مقدار نور و یا هیچ چیز دیگری تاثیری روی رنگ چشم او ندارد. همه چیز فقط و فقط به ژنتیک بستگی دارد. ولی اگر کودک شما با چشمان قهوه ای متولد شد به این معناست که او مقدار کافی ملانینی را که ژنتیکی به او رسیده است را دارد و رنگ چشم او تغییری نمی کند.

چه زمانی رنگ چشم تغییر می کند؟

معمولا شما بیشترین تغییر را در همان ۶ تا ۹ ماهگی خواهید دید، به گفته Dr.Moorgani. بعد از چند هفتگی یا چند ماهگی متوجه می شوید که چشمان کودکتان تیره تر می شود. این تغییر خیلی تدریجی است و این طور نیست که بعد ا ز بیدار شدن از خواب تغییر خاصیرا مشاهده کنید. در ۱۲ ماهگی بیشتر کودکان رنگ چشم دائمشان را خواهند داشت، هر چند که دکتر Fredrick می گوید که رنگ چشم بعضی کودکان ممکن است تا ۶ سالگی هم تغییر کند، البته این اتفاق نادری است ویک شبه اتفاق نمی افتد.

خطر ها و نگرانی های دیگر

به طور کلی تغییر رنگ چشمان کودک بدون هیچ مشکل وتاثیری در بینایی او اتفاق می افتد ولی اگر احیانا فقط یک چشم تغییر رنگ داد که این مورد بسیار نادر است، و یا تیرگی در چشم کودک مشاهده شد، حتما به چشم پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!