دسته‌بندی نشدهتعویض نوزادنوزاد

نکاتی در مورد تعویض پوشک نوزاد!

چطور می‌توانیم نوزاد را پوشک کنیم؟

تکنیک‌های پوشک کردن نوزاد تازه متولد شده خود را بیاموزید.

پسر‌ها در مقابل دخترها

تعویض پوشک نوزاد دختر

ابتدا پاهایش را با یک دست بالا نگه دارید و مدفوع را با یک دستمال مرطوب پاک کنید (بسیاری از مادران، بدون هیچ مشکلی از دستمال‌‌های مرطوب برای این کار استفاده می‌کنند. اگر بدن کودکتان به مواد شیمیایی موجود در دستمال‌های مرطوب حساسیت نشان داد، می‌توانید در طول هفته‌های اول از پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای برای این کار استفاده کنید). در عوض کردن کودک و برای پاک کردن مدفوع، تمام شیارها و چین‌خوردگی‌های مقعد او را تمیز کرده و دستمال را به سمت پایین بکشید. برای تمیز کردن آلت تناسلی کودک، دستمال را از واژن به سمت مقعد بکشید. سپس آن محل را با استفاده از یک پارچه تمیز و نرم خشک کنید. بر روی آلت تناسلی و مقعد کودک روغن بزنید تا دچار حساسیت به پوشک نشود.

تعویض پوشک نوزاد پسر

در عوض کردن پوشک نوزادان پسر یک تفاوت بزرگ وجود دارد: هیچ وقت آلت تناسلی او را هنگام عوض کردن پوشک باز نگذارید. حتماً پارچه‌ای بر روی آن بیاندازید وگرنه بر روی سر و صورتتان ادرار می‌‌کند. زیر بیضه‌های او را تمیز کنید و به آرامی آنها را بالا بگیرید. زیر آلت تناسلی و اطراف آنها را به سمت مقعد تمیز کنید. اگر ختنه نشده است، سعی نکنید که پوست روی آلت را بکشید. آن ناحیه را با پارچه تمیز و نرم خشک کنید. . بر روی آلت تناسلی و مقعد کودک روغن بزنید تا دچار حساسیت به پوشک نشود.

اگر پسرتان ختنه شده است، کمی وازلین بر روی سر آلت او بگذارید و رویش را یک لایه نازک باند بگذارید. تقریباً یک هفته طول می‌کشد تا زخم آلت تناسلی او خوب شود. سر آلت تناسلی قرمز به‌نظر می‌رسد و ممکن است زخم زرد‌رنگی اطراف آن دیده شود یا ممکن است سر آلت او ترشح زردرنگی ببینید. برای مدت چند روز هر بار که پوشکش را عوض می‌کنید روی زخم و اطراف آن را وازلین بمالید. ناحیه ختنه شده به‌ندرت دچار عفونت می‌شود اما اگر قرمزی آن بیش از چند هفته ادامه داشت یا اینکه آلت وی متورم شد و زخمش زردرنگ شد و ترشح داشت، با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت از بندناف نوزاد

در هر بار عوض کردن پوشک، از یک سواب پنبه‌ای استفاده کرده، سرش را وارد آب  یا الکل کرده کنید (قبل از استفاده از الکل با پزشک کودکتان مشورت کنید) و بند ناف او را تمیز کنید. قسمت جلوی پوشک را تا بزنید تا بر روی بند ناف قرار نگیرد و هوا به بند ناف برسد. معمولاً تا دو هفته پس از تولد نوزاد ــ تا زمانی که بند نافش بیافتد ــ با استفاده از اسفنج‌ نوزاد را بشورید.

نکات مفید

تکنیک‌های شبانه

هنگامی که کودکتان نصفه شب از خواب بیدار می‌شود، باید اول از همه چه کاری انجام دهید؟ به او غذا بدهید یا پوشکش را عوض کنید؟ بسیاری از نوزادان ترجیح می‌دهند که ابتدا به آنها غذا داده شود به همین خاطر زیاد موافق عوض شدن پوشکشان نیستند. اما اگر بنا به خواسته کودکتان پیش بروید، مجبور می‌شوید که وقتی غرق خواب است او را از خواب بیدار کرده و پوشکش را عوض کنید. سازش و توافق بهترین راه‌‌حل است. همین‌طور که دارید به او شیر می‌دهید، پوشکش را هم عوض کنید (بسیاری از نوزادان پس از خوردن شیر، شکمشان کار می‌کند). اگر به‌طور معجزه‌آسایی کودکتان نیمه شب بیدار نشد، می‌توانید بگذارید با همان پوشک خیس بخابد. اما وقتی صبح از خواب بیدار شد قبل از همه چیز ابتدا پوشکش را عوض کنید. استثنا: اگر کودکتان به پوشک حساسیت پوستی دارد، باید هر زمان از شبانه روز که خود را خیس می‌کند حتماً عوضش کنید.

نوزادی که دایما وول می‌خورد

معمولاً کودکان در سنین ۶ تا ۹ ماهگی دوست ندارند آرام جایی قرار بگیرند و مدام تکان خورده و وول می‌زنند ــ مخصوصاً موقع عوض کردن پوشکشان. برای اینکه عوض کردن پوشک او به صحنه نبرد تبدیل نشود، سعی کنید حواس او را با آهنگ موردعلاقه‌اش، یا اسباب‌بازی گرم کنید (ترجیحاً بهتر است این آهنگ یا اسباب‌بازی فقط مخصوص همین زمان باشد). قرار دادن یک موبایل در کنار میز عوض کردن پوشک نیز می‌تواند حواس او را پرت کند. در این سن، اکثر والدین ترجیح می‌دهند که کودک را بر روی زمین عوض کنند.

حساسیت به پوشک

هنگامی که پوست نازک بدن کودک به دلیل رطوبت و سایش پوشک دچار حساسیت شد، دچار حساسیت به پوشک شده است. تعویض پوشک نوزاد به طور مداوم و اینکه اجازه بدهیم ناحیه پوشک شده هوا بخورد به درمان این حساسیت کمک کرده و احتمال بروز حساسیت‌های آتی را کاهش می‌دهد. وقتی کودکتان دچار حساسیت شد، از روغنی که پزشک متخصص اطفال برایش تجویز کرده استفاده کنید و آن را بر روی نواحی قرمز شده به آرامی بمالید.

میز تعویض پوشک نوزاد

استفاده از میز تعویض پوشک ضروری نیست. شما می‌توانید برای تعویض پوشک نوزاد  خود از یک ملافه یا حوله تمیز استفاده کرده و  آن را زیر کودکتان پهن کنید. یکی از مزیت‌های استفاده از میز عوض کردن پوشک: جای بسیار مناسبی برای قرار دادن هر چیزی است که هنگام عوض کردن پوشک کودکتان به آنها نیاز دارید:

 

نوشته های مشابه

Subscribe
به من اطلاع بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!